livet och skolan i Waterloo

 Staden jag bor i heter Waterloo och ligger 30min utanför Bryssel, alltså en förort till huvudstaden. Det är dock ingen "typisk" förort utan Waterloo hör till de finaste och dyraste städerna att bo i här i Belgien (vad jag har hört, correct me if im wrong) - något som märks på gatorna, människorna och husen (alla hus jag härtills sett är literal housegoals). Om man jämför Waterloo med staden jag kommer ifrån, så är Waterloo faktiskt mindre både med befolkningsmängd och storleken, fast det känns så mycket större. Det kan bero på att här bor människor från 108 olika länder (what tho?? källa wikipedia lol) och att allt fortfarande är ganska nytt, jag känner långt ifrån alla osv. Att bo här är något som jag gillar väldigt mycket och det känns mer och mer som hemma för varje dag som går. En sak jag gillar mindre är bristen på sjöar/hav/vatten överlag, naturen här är typ skog och vägar och stad. Ett annat minus är att man kan inte gå överallt, eftersom all mark är privatägd. 
 
 
 Jag bor somsagt på skolans egna internat, eller "slottet" som det kallas, med 38 andra supertrevliga människor. Det är alltså ett gammalt slott som gjorts om till internat, och ligger 2 minuter från skolan. Det är både positivt och negativt, men för det mesta känns det som att vi inte alls går till skolan eller helt tvärtom: att vi hela tiden är på skolan. Beroende på humöret och hur mycket skolarbete vi får (vilket är sjuka mängder, jag har 12 kurser på samma gång och jag är van med 4-7 kurser). När vi inte gör saker som har med skolan att göra, så går vi in till stan, åker till Bryssel, umgås, kollar på film, spelar kort, bakar, festar, chillar, upptäcker nya ställen.. helt enkelt vad vi vill göra - och det mesta gör vi tillsammans (boardingfamilj ju)
 
 
 Ibland ordnas här olika evenemang nere i någon av alla de salar som finns på första våningen, eller ute på gården (helt utomstående som "hyr in sig" här, känns lite underligt att ha massor med okända människor i ens eget hus haha). Härtills har det varit olika konferenser (dom hade dekorerat wc:n med rosa ballonger, fotomaterial<33), en konsert, lucia och dansk julmarknad. 
 
 
 Många har undrat hur jag kan "få alla kurser" aka inte gå ett extra år i gymnasiet för att jag är på utbyte, och det är för att jag går enligt finska läroplanen. Det är blandade grupper, så i ett klassrum kan människor från t.ex Sverige, Norge och Danmark sitta, vi läser i princip alla samma kurs men var och en blir bedömda enligt sin egna läroplan. (svårt att förklara men ja)
 
  Nu blev det här ett väääldigt långt inlägg men hoppas ni fick svar på det ni undrade, om inte så fråga gärna, svarar på allt :-)! 
Belgien 2016/2017, Fotografi | |
#1 - - Carolina Mella:

Gud vad skönt att slippa gå ett extra år sen när du kommer hem igen. Hoppas du har det toppen där borta och trivs! :)

Upp