önskeinlägg: hur jag redigerar mina bilder

 min strategi är egentligen att först lägga massor med kontrast och sen tona ner det, men jag ska försöka visa med några steg hur jag gör när det har frågats så mycket. 
 
steg 1, curves: drar en "s-kurva" och experimenterar sedan lite med den helt beroende på bilden. 
 
 
steg 2, nivåer: detta gör jag bara om jag tycker det behövs, också lite enligt hur bilden är men oftast gör jag det såhär (se bilden)
 
 
 
steg 3, färgbalans: helt enligt hur bilden är, vill jag ha mera värme så gör jag så som på bilden till vänster. vill jag ha bilden kallare gör jag som på bilden till höger. 
 
steg 4, ljusstyrka&kontrast: drar kontrasten på minus sidan så att den starka kontrasten försvinner, men ändå finns kvar sådär fint ( lolol ingen förstår säkert utom jag ) och sen om det är nödvändigt så lägger jag till lite ljusstyrka ännu. 
 
 
hur länge tar det för dig att redigera en bild? 
- högst 5 minuter. ibland snabbare, ibland lite längre beroende på hur noga jag gör och om jag lägger på flera lager av t.ex färg, texturer. 
 
vad använder du för att redigera?
- just nu endast gimp för att där finns curves. skulle inte klara mig utan det haha
 
kan du visa före och efter bilder?
vänster: före                                                                                       höger: efter
 
kommentera gärna om ni behöver mera hjälp och vad ni tyckte om denna "tutorial" !
Inspiration | |
#1 - - Elin:

Vart kan man ladda ner gimp/ photoshop? Har frågat en massa folk, men ingen svarar.. :(

Svar: gimp kan du ladda ner gratis vart som helst ifrån, jag laddade från cnet, rekommenderas!! photoshop kostar tyvärr en massa pengar:-( om du inte vill ladda ner det olagligt förstås. mitt kom med när jag köpte datorn (som tur) :-)
Amanda Stjernberg

#2 - - Adriana Aroose:

bra inlägg!!

Svar: tack!!
Amanda Stjernberg

Upp